Assalamu'alaikum ! welcome to Media Pendidikan.| Contact | Register | Sign In

Taman di Tepi Sungai, Danau atau Pantai


Pemanfaatan Tepi Sungai Serayu (Banjarnegara) untuk dermaga wisata Rafting


Desain lanskap pada kawasan ini adalah bertujuan untuk memenuhi keperluan wisata dan rekreasi, perlindungan sungai, ekologi, perlindungan flora dan fauna serta dapat digunakan sebagai potensi industri berbahan kayu.
 


Kebutuhan Ruang
Sempadan sungai dengan lebar 20 m supaya disediakan untuk ruang lanskap dengan tujuan : Zon untuk hutan buatan serta kehidupan satwa (wild life)  maksudnya untuk tujuan lanskap dan daya tarik kepada wild life. Zon untuk umum dan pemeliharaan  dapat dibuat dari gabungan elemen soft scape dan hard scape. Maksudnya adalah untuk tujuan rekreasi dan pemeliharaan habitat. Space tepi pantai harus disediakan selebar 20 m dari tepi pantai untuk tujuan lanskap dan pemelihataan habitat serta rekreasi. Space tepi danau juga disediakan sekurangnya 20 m mengelilingi danau dan ditujukan untuk lanskap, rekreasi dan pemeliharaan habitat.

Jenis Tanaman 
Tanaman hendaklah dari satu jenis saja di sepanjang kedua tepi sungai dan dari jenis yang mengurai serta dahan yang menyebar, seperti Salix babylonica (Janda Merana). Pohon yang mempunyai batang yang tegak dan lurus perlu juga ditanam di kawasan tebing sungai. Gunakan tanaman yang dapat menarik unggas dan serangga lain, seperti kunang-kunang, dll, khususnya di kawasan yang berawa. Hindari penggunaan tanaman yang mudah menggugurkan daunnya, seperti Acacia spp (Akasia). Untuk kawasan tepi pantai, hendaklah digunakan tanaman yang tahan terhadap tiupan angin kencang, berakar tunggang dan berdaun halus.
Share this article now on :

2 comments:

  1. Nampaknya ini sesuai juga dengan ilmu matematika...Silahkan berkunjung ke http://behi-smkpb.blogspot.com/

    ReplyDelete