Assalamu'alaikum ! welcome to Media Pendidikan.| Contact | Register | Sign In

Anas Ibn Malik

Rasulullah SAW hijrah dari Mekkah ke Madinah telah dinanti-nanti oleh penduduk Madinah.Salah seorang yang merasa sangat bergembira adalah Ummu Sulaim. Ummu Sulaim telah masuk Islam dan menanti kedatangan Rosulullah saw,sangat bahagia seperti halnya apa yang dirasakan oleh penduduk Madinah lainnya yang telah memeluk Islam. Ketika Rasulullah tiba di Madinah, penduduk berbondong-bondong menyambut beliau. Mereka memberikan hadiah kepada Rasulullah.
Ketika yang lainya telah memberikan hadiah kepada Rasulullah Ummu Sulaim tidak memiliki apa-apa/harta yang dihadiahkan.Dia hanya memiliki seorang anak yang bernama Anas.Anas telah diajarkannya tentang kecintaan kepada Rasulullah Muhammad saw sebagai utusan Allah swt.
Ummu Sulaim berkata, ”Ya Rasulullah, orang-orang Ansar telah memberikan hadiah kepada tuan. Tetapi saya tidak memiliki apa-apa untuk saya hadiahkan kepada tuan kecuali anak saya ini. Maka ambillah dia berkhidmat kepada tuan untuk membantu apa yang tuan perlukan” Rasulullah pun menerima hadiah Ummu Sulaim dengan senang hati. Sejak saat itu Anas bin Malik yang berusia 10 tahun hidup bersama Rasulullah di dalam keluarga Rasulullah saw.
Dalam rumah Rasulullah inilah Anas belajar dan menangkap perilaku Rasulullah yang mulia. Anas menyaksikan perilaku Rasulullah SAW dan berinteraksi secara langsung dengannya. Hampir segala perilaku atau sikap Rasulullah SAW diperhatikan dan kemudian diamalkan olehnya. Abu Hurairah berkata, “Saya belum pernah melihat orang yang menyerupai sholatnya Rasulullah saw kecuali sholatnya Anas Ibn Malik. Anas menyaksikan secara langsung bagaimana mulianya akhlak Rasulullah dalam kehidupan sehari-hari.  Anas pernah berkata, “Saya berkhidmat kepada Rasulullah selama sepuluh tahun. Tidak pernah sekalipun Rasulullah berkata: “Mengapa kamu buat begitu…” jika saya melakukan sesuatu. Apabila saya tidak melakukan sesuatu perkara, Baginda tidak pernah beberkata: “Mengapa kamu tidak lakukannya…”

Dari Anas Ibn Malik inilah terkumpul ribuan (2286) hadist yang diriwayatkan.Betapa berharganya matanya yang menyaksikan,telingannya yang mendengarkan dan menyimak dan akalnya yang memahami setiap detik kebersamaan dengan Rasulullah saw.Sehingga Anas Ibn Malik berhak atas pahala yang tak henti mengalir hingga kiamat atas setiap hadist yang kita baca dan amalkan. Allahumma sholi’ala syayidina muhammad
Share this article now on :

Post a Comment